Julfest 2011

Så är jag hemkommen från årets julfest hos pappa och Anne. I år var den kanske aningen mer turbulent. lugnt turbulent? kan det vara en lämplig förklaring kanske?
Jag trillade in först som väntat, med gräslök i ena handen och en blomma i andra. Till min stora glädje var min sötaste syster där, vilket jag hade fått för mig att hon inte skulle vara.

I vilket fall som helst så började folket trilla in genom dörren och maten började dukas redo.
Då kommer min kära farmor och sätter sig i soffan, hon håller för ena ögat och säger att hon ser suddigt.
Sen försvinner även minnet och hon kan inte svara på enkla frågor. Man börjar förstå vad som händer.
Farmor försöker skratta bort det, och vill inte till något sjukhus. Men vårdarna är påvg, och strax innan de anländer börjar hon minnas igen. De tar tester och värderna är okey. Det beslutas att hon stannar hos oss. På sahlgrenska hade hon fått vänta så länge. Hon har förmodligen fått en liten propp i hjärnan. Vi ska ringa om det blir värre.
Farmor vill hem och någon timma senare kör en av gästerna hem henne. Min faster hade pratat med henne nu innan jag gick och då skulle hon gå och lägga sig. Jag får väl ringa imorgon. Blir orolig när hon är själv nu. hur ska hon veta vart hon ska ringa om minnet sviker?

Hur som, julfesten går vidare, jag gosar med min syster och tvillingarna. vi slänger kort och leker med nallar.
Då går brandlarmet. och det börjar lukta rök. Ja då ska väl en ljusstake fatta eld med, eller rättare sagt mossan.
Som tur är slog lågorna bara om just ljusstaken och inget annat tog skada. Men nu luktar nog pappas kök rök ett tag framöver.
Men trots dessa förädiska händelser var det en mysig afton. årets första julskinka tumlar runt i mina tarmar as I speak. (write?)

Men visst blir man påmind. Om hur livet fungerar. Och någonstans känner jag ett lugn. Över att vara ”vuxen” nog att inte få panik inför vårt öde.
Fast. Eller.
Var det verkligen sanningsenligt?
(livräddmedstil)

Kommentera

