Goderafton goderafton både läsare och jag

Godkväll, planen gick inte i lås. Jag är vaken.

I korthet kan vi sumera arbetsdagen med att jag producerat en bild och därefter haft korrektur
läsning på min nya krönika om ”nyord”.
Imorgon blir det fix med den och så får vi se om den trillar in nästa vecka kanske. Fick även
tag på anhörigföreningen och bestämt möte för intervju nästa vecka.
Efter jobb var jag trött, så trött och frusen att jag kröp ner under filten och lyssnade på damien rice.
det hela reulterade såklart i att jag somnade. 17-20. när jag vaknade upp var enda alternativet att
gå och bädda ner mig på riktigt annars skulle jag aldrig somna om.
Nu sitter jag här.
Jag försökte somna om i en timma. men allt jag tänkte på var disk. disk.
Nu har sitter jag här och har diskat.
Då kom jag på att det var stökigt.
Nu sitter jag här och har diskat och städat.

Inte det minsta trött är jag heller, så google är min vän.
I förrgår var funderingen varför öronwax är gult, jag har
fortfarande inte fått svar på detta men lärde mig något nytt:

Öronvax finns i två sorter, vått och torrt. Om man har den ena eller den andra sorten bestäms av en enda gen, ABCC11, där en mutation skapade det torra öronvaxet.

Mutationen består av en enda ändrad ”bokstav” (enkelnukleotid polymorfism) i den genetiska koden och detta är det hittills enda exemplet på att en så liten mutation ger upphov till ett synligt genetiskt drag.

Mutationen uppstod i nordöstra Asien och är där i klar majoritet (ca 95% mot endast 3% i Europa/Afrika). Förekomsten av vått öronvax är också kopplat till ökad utsöndring av kroppslukt.

Den som undrar,lär sig. det får vara kvällens slutsats.

Kommentera

