Hur ser man hemlös ut? Plura.

Jag kom att tänka på bilderna jag tog härrom dagen, de här under, där jag sminkat både mig och Kim äldre. Hur åldras man med värdighet är frågan? Själv är jag kvinnan som älskar ett riktigt russin ansikte. Gamla tanter som har så mycket rynkor att de inte längre går att se skillnad på dem och en shar pei.

Hur som inser jag att bilderna jag tagit får oss att framstå som mer slitna än åldrade.
Själv ser jag ut som en öststat-tant som ofta huserar Göteborgs gator med en zeven eleven kopp i ena handen och en hjälp mig skylt i andra. Denna kvinna är säkert mycket trevlig, men allt vandrande har satt sina spår.
Och bilderna på Kim får henne inte att framstå som en lusekoftenisse utan snarare som en A-lagare. Är detta vår framtid?

När jag förra hösten befann mig utanför musikhjälpens bur på gustav adolfs torg här i Göteborg så drabbades jag lite av samma känsla.
Jag står där för att fotografera händelsera, Stefans svåger Giovanni dyker upp han också med en kamera i händerna. Giovannis kamera ger dock intrycket av att vara en riktig ”jonah Falcon” medans min då framstod som ett viftande lillfinger i tingstadstunneln. (För att förstå jämförelsen krävs dock att man vet vem jonah är, och för att inte provocera för mkt kan vi förklara honom som guiness world välhängd)

Nog om det, vi pratar och står strax framför det temporära gatuköket på torget när en hemlös man är hungrig. Jag uppfattar det som att han får gratismat och sedan lunkar vidare mot brunnsparken. Irriterad blir jag med, varför tittar alla så på den stackars mannen?
– Vi ses Nellie, ska försöka få bild med Plura!

Giovanni kutar mot den stackars hemlösa mannen som är klädd i stor svart dunjacka, sån min mor satte på mig på 90-talet, han har även en mössa som jag på högstadiet refererade till som ”kondommössa”. Denna hemlöse man är alltså Plura.

Med detta vill jag alltså säga att även de mest slitna personer kan vara framgångsrika. Med eller utan fotboja och pulver i näsan.

Jag må ha en utseendemässig framtid som en tiggarnucka, men jag kan också få laga mat i tv, dricka mig berusad och klinka på en gitarr tillsammans med mauro, han har ju trots allt skrivit en låt som heter Nelly.

Kommentera

