Jävla kultur – den är överallt!

Jag är inne i någon media/kultur-period, en period jag inte anser mig ha tid med.
Inte för att jag har mycket annat att tidsfördriv under mina sjuka dagar men när arkivet med saker att lyssna/läsa/titta på övergår 400 olika saker bara på itunes, börjar jag känna
mig aningen stressad.

Jag har svårt att förstå varför jag har sånt behov av att hela tiden ha kontroll på min omvärld. En vanlig människa håller koll på sin familj och nära vänner, det räcker. Nellie hon ska göra det men även veta vad Soran Ismail åt till middag, Var Reinfeldt befinner sig i världen och hur vidare hollywood fruan Gunilla Persson drabbats av nya meltdowns.

Efter att nu då fastnat i flera svenska podcaster inser jag att den världen är lite utan en klapp-på-axeln-religion. Filip och fredriks podcast, värvet, tillslut kommer någon att skratta, Arkiv samtal, Alex och sigges pocast de rör sig alltid med samma människor. Filip hälsar på hos Värvet vars ledare sen hälsar på hos Arkiv samtal och så vidare. Man undrar om dem har någon kö lista över vem som ska vart, och när. NU gillar jag flera av dessa killar då dem såklart är vana och pålästa, men samtidigt kan jag tycka att det känns lite småsegt när det alltid är samma folk i olika konstilationer.

Man förstår också att de arbetar tätt ihop med varann i sina tv-program och även i sitt vardagliga liv. Det är helt enkelt ett kill-kompisgäng som alla helt plötsligt vill ha varsin egen podcast.
Där sitter dem framför micken och berömmer varandra för deras insatser inom media de senaste 20 åren
och ingen vågar säga något negativt.
Saknas bara en gitarr och någon kombaja-my lord låt och en bonfire.

Hur som, jag sitter ändå här dagarna i ändå och nätterna med för den delen, men en podcast på i bakgrunden vad jag än gör, lyssnar intensivt efter små anekdoter och tips på saker att djupdyka i.

Idag har jag lyssnat på värvets podcast, avsnittet där Fredrik wikingsson är med.
Kristoffer Triumf som håller i värvets podcast intervjuar Wikingsson och det märks att Triumf ”status” är lägre än wikingssons, han ber om ursäkt för sitt sätt att vara och hyllar wikingsson och tackar för jobb han fått genom honon.

Samtidigt som jag klagar är det aningen gulligt hur dessa vuxna män har så mycket komplex. Wikingssons är ju en otrolig karaktär med sin hypokondri och sin sociala fobi.

Inatt lyssnade jag även på avsnittet ”luktar finkel” av Schulman och Eklund. Sigge Eklund verkar vara navet mellan alla killarna. Han känner alla och jobbar med alla, kanske ganska naturligt när man är producent.
Deras podcast har fått pris som årets podcast och den var riktigt trevlig och jag fann mig själv skrattandes flera gånger. Stressen är dock att jag just hört ett avsnitt, och det betyder att jag har 17 kvar.

Och sen är det Arkiv samtal av Simon Gärdenfors, som är en liten outsider i detta, men ändå figgurerar i flera av de andra programmen. Gärdenfors är ju en person som jag följt genom musiken, han är ofta del av olika prjekt så som las palmas och far och son. Just nu bor han i japan där de sänder ifrån. Men Simon Gärdenfors är egentligen mest känd för att vara serietecknare. Han har teckant för bla: MAD och liknande serier där humorn är grov.
Podden jag lyssnade på igår var en som han spelade in tillsammans med sin mor, han intervjuar henne om hennes bakgrund för att sedan komma in på hur han var som barn. Mycket intressant, Gärdenfors är ju provokativ och det gillar jag men mest gillade jag mamman, väldigt härlig trots sitt frenetiska tuggande.
Av arkiv samtal har jag 12 avsnitt kvar.

Nej nog om Podcaster,
idag var det dessutom aktuellt med ett världsrekord som skulle livesändas på aftonbladet, ett hopp från rymden, detta försenades 12 timmar för att sedan helt avblåsas.
Oerhört irriterande. Här har jag följt något som inte ens händer, jag kunde lyssnat på en pod istället!

Annars, massa Gunilla Persson på tapeten, bråk med guilliou, senaste avsnittet av schulman show, och
kvällens avsnitt at fruarna.
Gud, den kvinnan får Anna Anka att verka som guds änglabarn.

Nej, jag har ingen aning vart detta spretiga inlägg var påväg, och innan jag spretar vidare är det dags att lägga ner. För nu är det dags för hollywood fruar, sen ska jag köra ole-dole-doff mellan poddarna så får vi se vilken det blir ikväll.

Kommentera

