Anteckningar ur livet

När blev nördar trendigt? Jag skulle vilja påstå att den ultimata nörd-fasen kom med serien big bang theory. Men det känns som det började tidigare ändå?
Började egentligen nörd eran i samma veva som IT började växa?
Vet inte riktigt varför jag låg och tänkte på detta i förrgår men jag hade iaf antecknat ”när blev nördar coola”.

Andra anteckningen bestod av ”cool-kylig”, så detta kom väl i samband med skrivandet av föregående post.
Det slog mig nämligen att om vi skulle försvenska ordet cool, så borde den logiska översättningen bli just kylig.

”-gud vad kylig hon ser ut! ”
”- New York är så kyligt! ”

Vid närmare eftertanke fungerade exempel två dåligt.

Nu ska jag iaf anamma ordet kyligt tänkte jag. Jag använde mig nyligen av det i en konversation med hannah men gensvaret var svalt, eller rättare sagt oexisterande.
Hon som dessutom ska vara svensklärare borde uppskatta min sverigefiering av slangord.

Ytterligare exempel att anamma:

Streama – datastråla
Time out – tidspaus
Brainstorm – hjärnlufta
Shit – …. Skit.

Visste ni för övrigt att ordet cool kommer från 1950 talet? Nu vet ni.

One thought on “Anteckningar ur livet

  1. Anette Orrefalk skriver:

    Man lär sig nytt hela tiden med dig som dotter!
    Tack för att du tillför mig omossiga kunskaper.

Kommentera

