Födelse-dag upphöjt i två

Jag vaknade vid 8 idag av att Kim sjöng så fint och bjöd mig på frukost i sängen, det blev även present öppning och jag fick smycken och en egen fotobok! Sen blev det dusch och ta sig mot centralen för att möta upp farmor kvart över tio. 2 minuter innan tåget går så hoppar Johanna och Oscar på, precis i tid som vanligt.
Vid Ytterby inser vi att det är fler än vi som vill njuta av vädret på marstrand, bussen är full, vi lyckas hitta de sista platserna lite spridda på bussen och jag är glad att jag slapp vara en av dem som fick stå hela vägen. Värmen på bussen gjorde dock min åksjuka värre men det var bara att stå ut.

marstrand (1)1

marstrand (2)1

marstrand (3)1

marstrand (4)1

marstrand (5)1

Framme blev det champange på altanen, paketöppning, jag fick lite bistånd från min far, presentkort från farmor, nagellack från syrran och en helt superduper tröja från bror och Johanna. medan vi väntade in att de andra skulle komma hem med båten. Jag yttrade att jag aldrig åkt med båten och gärna ville så då var min bror så snäll att när de andra kom så fick jag mig en riktigt snabb tur! skräckblandad förtjusning och fina foton:

marstrand (6)1

marstrand (7)

marstrand (8)1

marstrand (9)

marstrand (11)1

marstrand (12)1

marstrand (13)

marstrand (14)

marstrand (15)

När vi kom hem var det dags för mat, förätt med lax och sedan hade Anne varit supersöt och faktiskt gjort det jag önskade mig! kanske tyckte de andra jag var knäpp men visst smaskades det på, och vilken brunsås!!

marstrand (16)

marstrand (17)

Sen var det full rulle på barnen blandat med sol på altanen.

marstrand (18)

marstrand (19)

marstrand (20)

Och underbara lilla-lilly hamnade i himmelriket när hon klättra upp i pappas knä för att beskåda den enorma lådan med godis.

marstrand (21)

marstrand (22)1

marstrand (23)1

marstrand (24)1

Vid tjugo över 6 var det dags att ta bussen hem igen, och lika full var den. dessutom hamnade jag i pensionärsätet längst fram och konstaterade att chauffören blåste fem gånger i alkolåset innan vi kunde åka. och resten av vägen spenderade han med att ragga på en tysk som stod där framme och prata med honom.

På spårvagnsresan hem hände också en rolig grej, när vi rulla in på grönsakstorget kände jag igen tre siluetter, och jo visst utanför på hållplatsen stod tre klasskamrater från grundskolan. När de såg mig på vagnen skrek de grattis i kör. Visserligen så står det när folk fyller år på facebook, men det slog mig hur mycket man minns. jag kunde rabbla klassens födelsedagar i huvudet på vägen hem. Till och med rätt många telefonnummer.

Idag fick jag även en ”present” till som var det vackraste. Jag har i veckan tjatat en del på min kära vän att hon skulle pressa på sin förlossning lite så hon skulle föda på min födelsedag. Det har dock inte känts som det var dags riktigt än. Men jag slängde iväg ett ”push it” när jag vaknade idag och vid tolvtiden fick jag ett sms med texten ”pojk”. Då trodde jag hon skojjade med mig, men nej nej, ett mms senare så trodde jag henne. Så underbart vackert. Så självklart har en stor del av tankarna idag gått åt det hållet, jag vill att hon ska återhämta sig fort så jag kan få höra alla detaljer. Livets små mirakel.

One thought on “Födelse-dag upphöjt i två

  1. Anette Orrefalk skriver:

    Vilken underbar födelsedag du haft, så lyckat det blev alltsammans och en ny liten 7 september pojk.
    Hoppas nu jag kan laga bättre mat än jag bakar!

Kommentera

