Du är värd många klappar på axeln

Idag tipsade GP om en hemsida på internet som heter pallafrukt.se, ni kan förmodligen räkna ut konceptet. Människor som äger fruktträd men ej kan ta vara på all frukt och vill få bort den kan då lägga ut sitt träd på hemsidan.
Sånt här går jag ju igång på direkt. Nytänkande och eko. Så jag peppade upp Kim med idén och fick henne att ringa till en av trädägarna. Vi valde en som bodde vid Sälöfjordsgatan vilket bara är på andra sidan berget från Kim.
Han hade haft fullt upp med samtal hela dagen sen GP gick ut med artikeln och det var först till kvarn som gällde. Han var även snäll och gav oss tips på en trädgård på en granngata som hans svägerska ägde där vi också kunde få plocka.
Snabbt iväg var det då och 5 minuter senare står vi med armarna mellan trädgrenarna och plockar medan ett och annat äpple trillar ner i skallen på oss. I trädgård nr 2 fanns även plommon till Kims förtjusning. Vi delade upp plommonen mellan oss men äpplerna konkade jag hem hit till Guldheden. Så var det bara att googla, vad vill jag göra med min frukt?

palla

Jodå, ett bra smal-snacks är ju faktiskt torkade äpple ringar. Kärna ur, skiva tunt, sedan valde jag att krydda med kanel och torka dem på 75 grader i 2 timmar. Nu är ringarna ”halv”-torra och upphängda, om två dygn bör dem vara klara.

äpplering (2)

äpplering (1)

Projekt nummer två blev såklart ett mos. Mos som man köper i affären innehåller mest socker och tillsatser så det känns lyxigt att kunna veta vad man har i burken. Jag valde att göra ett mos på konstsocker med kanel och kardemumma. Det blev fantastiskt gott. Som en sked äpplepaj i munnen! Imorgon kommer det nog bli ett ”vanligt” mos utan kryddor som kan bli gott på gröten.

äpplemos (2)

äpplemos (3)

äpplemos (4)

äpplemos (1)

En jobbig del med syltande och saftande är burkarna. Diska diskhorn noga först, diska burkar noga och sedan koka burkarna för att sterilisera dem helt.

burkar

Hälften av plommonen fick bli en chutney, det var svårt att hitta ett recept jag gillade så jag körde ”wild and crazy” och hittade på ett eget. Skiva lök, vitlök, plommon, och i med citron och chiliflakes. oops. det blev för många flakes. men nej dem gick inte att ta upp så min plommonchutney blev nu en ”het” plommonchutney. Kokade i 45 minuter, saltade lite, i med lite konstsocker och så klart! I lite starkaste laget för mig men då är jag ju klen, men väldigt god smak. passade fint till maten idag.

chutney (1)

chutney (2)

Och så var det kycklingen, som varit mitt ”vecko” projekt. aldrig har jag gett en fågel så mycket kärlek och tid förut. Det började med att jag kokade saltlake med timjan i tisdags och när den kallnat så fick en hel kyckling ligga och dra sig där i ett dygn. Sen in i en påse i ytterligare ett dygn och idag var det dags att grilla!
Jag la en bädd av timjan och vitlök i botten på en form sedan hade jag lagt pinnar i blöt som jag trädde upp kycklingen på, så att den skulle bli grillad hela vägen runt.
Gjorde en glace på soya, olja, honung och citronskal. penslade med precision och in i 25 minuter på 225 grader. Sen ut, glacera igen, vända kycklingen sänka värmen till 150 grader, ytterligare 25 minuter.
Sen fick den vila lite innan jag inte kunde hålla fingrarna i styr mer.
Det negativa med detta recept är att jag aldrig mer kommer göra en ”snabb-kyckling”, ska det grillas hel kyckling så får det vara planerat härdanefter för denna matexplosion var något av det bästa i kycklingväg jag upplevt.
Så otroligt saftigt!

kyackling

kyckling (2)

kyckling (1)

Ja, så det var en husmors-dag helt enkelt, lite utöver det vanliga. Mer saft och sylt åt folket!

Kommentera

