Det här med att unna sig.

Det är en svår balansgång mellan att unna sig och känna sig ekonomiskt oansvarig.
Jag och Kim hade egentligen bestämt oss för att dra till Ullared imorgon, men eftersom biljetterna kostar 250 kronor så gäller det ju att det är värt det. Kim hade inte så mkt sparade pengar och att spendera en 500 där och betala hälften i tågbiljett kändes mindra lyckat.

Så när resan till mormor och morfar inte blev av idag bestämde vi oss för att ta tåget till klädkällaren i Ale istället. Det är långt ifrån ullaredspriser, men det är ialf billigare än i stan. Eller ja det är gränsfall. Klädkällarens priser har ökat mycket nog o ligger nog snäppet under HM bara.
Hur som var det bara att stressa iväg. Målet var ”idag köper du bara kläder, du måste unna dig”. Kim pushade mig och påminde mig om att jag inte unnat mig på länge, själv kom jag på att jag inte köpt kläder sen sist jag var i Ullared. Jo ett par leggings för 40 kronor.

Det började bra! vagnen fylldes med kläder och hela elva plagg skulle testas, blusar, klänningar, byxor och t-shirts. En efter en åkte de av och på medans jag muttrade.
Det är roligare att handla kläder nu, man har val helt plötsligt, man kan ha sin egen stil och inte bara tjockisstilen. Men det innebär också att jag inte vet vad jag passar i längre, och inte vilken storlek sakerna ska vara i.
Bort med den, nej inte den, 249 kronor för en bluse?! dyrt, nejtack. Tillslut stod jag där med ett par lila leggings och en klänning. Klänning har jag letat länge efter, jag vill ha ”den lilla svarta” jag med. Men 279 kronor kanske låter billigt för vissa men för mig var det dyrt.
När jag gått en runda till i affären så kvarstod, ett lila linne med matchande tights, ett vitt linne och klänningen. Skulle inte jag ha byxor egentligen? Jo, och vips så försvann ett lila linne.. men om jag inte har linnet vad ska jag då ha tightsen till, hejdå!

Jag som skulle storshoppa och unna mig en ny höstgardrobe och inte massa annat går ut ur klädkällaren med mer städsaker än kläder. Klänningen är jag dock väldigt stolt att jag köpte. Det tog emot i mitt ekonomisinne.

Sen åkte vi in till stan för att hitta byxor till Kim, På HM hittade jag massa saker jag ville ha helt plötsligt men då hade redan ”snål-tanten” i mig vaknat.
När jag gick förbi missäy så var ju frågan om jag skulle handla de där byxorna jag provade igår. 199 kronor för ett par leggings. Det var dyrt det.. men så, ser Kim att jag läst fel. 119:- står det ju! klippt och klart, helt plötsligt kändes det som jag sparat 80 kronor.

Så trots allt kom jag hem med ett underlinne, en klänning och ett par tights. 467 kronor på kläder och 210 på städsaker. Ikväll ska jag kika på ellos om de har något intressant, och så ska jag suga på karamellen kring de jag provade på HM, kanske är jag wild and crazy och köper något mer.

kl (4)

För tredje gången gillt. Jag har köpt gardiner på Klädkällaren förut. men något har alltid blivit fel, första gången jag köpte så insåg jag att det bara var en gardin jag köpt och inte två. Men då hängdes den upp, nästa gång jag var på klädkällaren så köpt jag såklart en till då, då var den hel vit och inte offwhite. dem har ändå suttit ihop men stört mig så idag kom jag hem med ännu en gardin, nu är det rätt.

kl (5)

Städpryttlar går inte att gå förbi i affären helt enkelt, men insåg när jag kikade på bilden att jag gjort ett stort misstag. Först i affären trodde jag dem slutat sälja min favorittvål, men så poff var den där, dem hade bara bytt förpackning. Nopp, läser ni noga så har jag istället köpt shampoo.

kl (6)

Och så mitt stora beroende. bara två denna gång ialf. Och jag klarade faktiskt att gå förbi kuddarna som annars också är en svag punkt i mitt hjärta.

kl (2)

Leggingsen från Missäy i Nordstan, härligt höstblommiga och spräckliga.

kl (7)

Underlinne.

klää

Och den svarta dyra klänningen.

kl (1)

Nu när allt är rensat är detta resultatet. Ja, jag gick igenom tvättkorgen med. där ligger tre stickade tröjor med. Nu är det enkelt att se vad som behövs Ialf. Först när jag tittade in i gardroben kändes det tragiskt och fattigt. Men sen kom jag på att jag ju hävdar att materiella saker inte är min grej, så nu är jag nöjd igen, de finns massor med människor som inte har några kläder alls.

3 thoughts on “Det här med att unna sig.

  1. Mor skriver:

    Du är fantastisk!

  2. Mor skriver:

    Tänk om jag hade haft råd, då hade du fått fyllt betalkort och handlat helt ny gaderob här: http://www.AllSaints där man kan sända efter kläder från England kostar vara 130:-
    Love Y

  3. Hannah skriver:

    Måste ju bara gnälla på dig hjärtat att man kan ha sin egna stil även om man är tjock 😉 vet du lika bra som jag 😉 gnällt klart 😛

Kommentera

